Zwężenie Alej Jerozolimskich coraz bliżej. Ratusz podpisał umowę

2021-11-25
UDOSTĘPNIJ:
fot. PAP/Marcin Obara
fot. PAP/Marcin Obara
Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę na projekt wykonawczy zwężenia Alej Jerozolimskich na dwukilometrowym odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle'a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego. Proponowany nowy wygląd stołecznej arterii będzie znany za 30 miesięcy.

07b5cb41a7dfe0c7fb615c4782fc2f4d1637849249250.jpg

NSA uchylił decyzje komisji weryfikacyjnej ws. Placu Defilad

To, jak będą wyglądały nowe Aleje Jerozolimskie pokaże projekt wykonawczy, którego sporządzanie już się rozpoczęło. Jak przekazał stołeczny ratusz, ZDM podpisał umowę z katowicką firmą Meritum Projekt. - Opracowanie nowego wyglądu głównej arterii stolicy i jej przebudowa to ważny element Nowego Centrum Warszawy. Chcemy aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się wreszcie w przyjazną, wygodną i piękną przestrzeń publiczną, by przeskoczyły z PRL-u w XXI wiek - powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. 


Firma ma 30 miesięcy na sporządzenie projektu

Wcześniej, bo już po 16 miesiącach wykonawca przedstawi dokumentację dla części objętej pracami PKP PLK - od ul. Poznańskiej do ronda de Gaulle'a. Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. I zostanie wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej przez kolejarzy, którzy wprowadzą zakładane zmiany - zamiast odtwarzać obecny wygląd Alej. Termin realizacji tej inwestycji będzie uzależniony od harmonogramu prac kolejowych w centrum stolicy. 

- Te, według zapewnień kolejarzy, mają ruszyć w 2024 roku - zaznaczył ratusz. Przy okazji remontu kolejowej linii średnicowej, stołeczny ratusz chce przebudować Aleje Jerozolimskie. Na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Światu kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego pasa ruchu w każdą stronę, drugi będzie buspasem. Więcej miejsca zyskają za to rowerzyści, dla których zostanie wytyczona ścieżka o szerokości 3 metrów z każdej strony arterii. Pomiędzy jezdnią, a ścieżką zasadzony ma być szpaler drzew. 

Będzie mniej miejsc parkingowych 

Będą też znacznie szersze chodniki z wyznaczonymi miejscami dla ogródków restauracyjnych. Zmiany dotkną również parkujących. Po przebudowie w zatoce postojowej będzie można parkować tylko równolegle, co znacząco zmniejszy liczbę miejsc parkingowych. Prace powinny zakończyć się w 2027 lub 2028 roku. Zamiast ronda Dmowskiego i rodna de Gaulle'a powstaną zwyczajne skrzyżowania. W obu lokalizacjach pojawią się naziemne przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości Centrum Bankowo-Finansowego i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone.

PAP/borek