Warszawa: 5 linii metra do 2050 roku. Plany, czy kolejne niespełnione obietnice?

ba 2023-02-14
UDOSTĘPNIJ:
fot. TVP3 Warszawa
Dalekosiężne plany ratusza i pytanie o ich realizację. 5 linii metra, 103 stacje i 113 kilometrów - tak Warszawa ma wyglądać za 27 lat. Do tego rozbudowane linie tramwajowe, tak by Warszawiacy dojechali transportem szynowym, do każdej z 18 dzielnic. Stołeczna opozycja już pyta, czy zaprezentowane wczoraj studium to dokument, który trafi do realizacji czy może do grona niespełnionych obietnic prezydenta Trzaskowskiego.

e22f3676f7010abe93c33f70de3682a11676389985823.jpg

Będzie połączenie kolejowe z Mazur na Mazowsze

Metro Marymont - za blisko 30 lat ma tam bić komunikacyjne serce stolicy. Urzędnicy na papierze kreślą wielkie plany przewidując w tym miejscu węzeł przesiadkowy i trzy linie metra. Jednak obietnice mają o wiele większy rozmach. - Do 2050 roku chcemy, aby powstało 5 linii metra i linie tramwajowe - obiecuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.  


Sieć metra ma być 100-kilometrowa, a na niej ponad sto stacji. Na zapowiedzi w perspektywie trzech dekad wielu warszawiaków patrzy z dystansem. - Wolałbym coś konkretnego i w bliższych terminach - mówi mieszkaniec Warszawy. - Mam nadziej ze Rafał Trzaskowski będzie podejmował tak dobre decyzje, bo na razie idzie mu słabo - dodaje kolejny mieszkaniec.  

Wśród planów wydłużenie drugiej linii z Bemowa do Włoch i z Targówka na Marymont, budowa trzeciej ze Stadionu Narodowego do Żwirki i Wigury. Czwartej z Tarchomina do Wilanowa i piątej. która połączy Ursus z Gocławkiem. Do kolejnych zapowiedzi składanych przez urzędników z dystansem podchodzą także eksperci. - Ja to traktuje jako malowanki, zwłaszcza jeśli chodzi o tramwajowe inwestycje. Mieszkańcy Białołęki znów zobaczyli tramwaj na Zielona Białołękę, która powinna być dawno w realizacji - powiedział Adrian Furgalski, z Zespołu Doradców Gospodraczych TOR.  

Stołeczna opozycja przypomina inne obietnice, które padły podczas ostatniej kampanii wyborczej. - Praktycznie żadna z nich poza kładką, która się buduje nie została zrealizowana. Obwodnica śródmiejska czy dokończona II linia metra - wylicza Marta Borczyńska, rzecznik warszawskiego Prawa i Sprawiedliwości, radna Targówka.  

Studium ma pokazywać, że Warszawa stawia na transport szynowy. Jednak chęci to nie wszystko. - Do rozwoju transportu, a dokładnie do rozwoju miasta potrzebne są trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze - powiedział Kacper Pietrusiński, radny m.st. Warszawy, członek Koalicji Obywatelskiej.  

Tu stolica liczy na pomoc z unii. Studium ma trafić do konsultacji społecznych we wrześniu.

Źródło:
TVP3Warszawa